Ajatuksia omasta opiskelusta

Moikka!

Ajattelin tässä postauksessa avata hieman ajatuksiani tämän hetkisestä opiskelusta. Niin kuin jo viime postauksessa mainitsin, itselleni ehdottomasti suurin haaste pääsykoe opiskeluissa on ollut lukemisen tehokkuus. Olen saattanut kellottaa lukutunteja seitsemän, mutta päivän päätteeksi tajunnut, että niistä kaksi viimeistä on ollut lähes turhia opiskelun kannalta. Olen myös huomannut tekeväni samoja tehtäviä kymmeniä kertoja uudelleen, enkä lopulta koskaan ole saanut niitä tehtyä oikein.

Tässä haussa olen halunnut ymmärtää, milloin ja miten on järkevää opiskella. On hyvä erottaa toisistaan väsymys ja laiskuus. Milloin mieli ja keho tarvitsevat lepoa, ja milloin taas hieman kannustusta. Olen myös tajunnut sen, että vaikka kertaaminen on oppimisen kannalta todella tärkeää, on välillä hyvä pysähtyä miettimään miten tehtäviä kertaa. Mekaaninen tehtävien kertaaminen, ilman oikeita ajatusprosesseja on tehotonta ja todennäköisesti tulen löytämään aina uudelleen ja uudelleen saman tehtävän kertauksesta tai vastaavasti saatan osata tehtävän vain ulkomuistista, mutta tehtävän kannalta tärkeä asioiden ymmärtäminen jää puutteelliseksi.

Tämä epäkohta tuli vahvasti esille viime pääsykokeessa. Mietin muutaman tehtävän kohdalla, ”olen varmasti tehnyt samanlaisen tehtävän aiemmin, miten se menikään?”. En siis ymmärtänyt asioita tai ilmiöitä tehtävien takana, vaan yritin muistaa ne ulkomuistista. Voitte hyvin arvata osasinko nämä tehtävät, en osannut. Onneksi olen tunnistanut nämä epäkohdat omassa opiskelussa, ja nyt tuntuukin, että opiskeluihin on tullut paljon enemmän tehokkuutta kuin aiemmin.

Hippokampuksesta löytyvät viikkotavoitteet ovat olleet tarpeellinen lisä aihepiirien läpikäyntien suunnitteluun. Tavoitteiden avulla tiedän, että tulen varmasti käymään kaiken tarvittavan läpi ennen pääsykoetta, eikä siitä tarvitse ottaa ylimääräistä stressiä. Myös punaisten ja keltaisten merkintöjen lisääminen viikkotavoitteisiin, antaa hyvän hahmotuksen siitä, että mitkä asiat ovat tuntuneet itselle vaikeammilta. Näin niihin on taas helppo palata myöhemmin uudestaan.

Olen hieman muokannut aiemmista vuosista tapaani kerrata opittuja asioita. Tällä hetkellä viikossa on yksi kertauspäivä, jolloin kertaan aiemmin viikolla tehtyjä asioita kemian ja fysiikan osalta. Biologiaa kertaan useampaan kertaan viikossa, noin 2-3 päivän välein. Isoimmista aihepiireistä teen usein kertauksena ajatuskarttoja. Ensin yritän kirjoittaa ylös kaiken mitä aiheesta muistan, tämän jälkeen täydennän kartasta puuttuvat tietopuutteet.

Tämä käytäntö tuntuu toimivan itselläni hyvin tässä hetkessä. Kun kaikki fysiikan, kemian ja biologian aihepiirit on kerran käytynä, uskon, että kertauskäytäntö muuttuu taas hieman. Mielestäni on tärkeää katsoa kriittisesti omaa opiskelua ja tehdä tarvittavia muutoksia, jos se tuntuu tarpeelliselta. Tämän aiheen kanssa tasapainoittelu on varmasti monelle muullekin hankalaa, mutta kannattaa kuunnella itseään ja tarkastella mikä itselle toimii. Näin ainakin itse olen saanut parhaimmat oivallukset omasta oppimisesta.

Kuullaan taas pian!

-Elisa