Näkökulma nollapohjalta: Kemia

Lääkisvalmennuksen valmentajilla on kokemusta siitä, että monilla lääkishakijoilla on ollut huono kemian opettaja lukiossa tai yläasteella. Se vaikuttaa eittämättä oppimiseen negatiivisesti, myös motivoituneella opiskelijalla. Yläasteen kemian tunneilla olin kauhea häirikkö. Sain mm. kerran tuntimerkinnän “maisteli kiellettyjä aineita” (ammoniumkloridia).

Lukiossa häiriköin tunneilla vähemmän, mutta sen sijaan loistin poissaoloillani entistä enemmän. Lukion kemian ainoasta pakollisesta kurssista jäi lähinnä mieleen, että väsytti koko ajan, oli tylsää ja opettaja oli mielestäni hissukka. Nykyäänkin uskallan arvella, ettei lukion kemian opettaja ollut siitä innostavimmasta päästä, kun taas fysiikan ja matematiikan opettajat olivat loistavia. Sain lukion kemian kurssista arvosanan 5.

Myös kemiassa lähtötasoni oli siis erittäin nolla. Vaikka Lääkisvalmennuksen kurssilla aloittaessani olin motivoitunut kaikkiin pääsykoeaineisiin, tuntui kemia niistä nihkeimmältä. En osaa varmasti sanoa miksi, voi olla että vanhoilla koulumuistoilla on osuutta asiaan. Panostin myös ensimmäiset kuukaudet voimakkaasti matemaattiseen perusosaamiseen ja fysiikkaan. Kemiassa osallistuin toki valmennuskurssin lähiopetukseen, mutta tehtäviä ehdin tehdä melko vähän. Alkuvuodesta minulla oli kaiken kaikkiaan vielä valtava määrä opiskelemattomia asioita.

Viimeistään kevään kuluessa kävi selväksi, että osa aiheista jäisi väkisinkin opiskelematta. Oli pakko priorisoida ja panostaa valittuihin aiheisiin sen sijaan, että kävisi juosten koko materiaalin läpi muistamatta mitään jälkikäteen. Kemiassa priorisoin kemian 1 ja 2 kurssien perusasiat, orgaanisen kemian sekä tasapainon ja happamuuden. Näin oli ainakin tarkoitus, mutta todellisuudessa mm. perusosaamisen varmistaminen jäi liian vähälle huomioille. En myöskään ehtinyt saada kemian tehtäviin laskurutiinia.

Pääsykokeessa kemia meni todella heikosti. Myös tämä jätti ehkä takaraivoon negatiivisen fiiliksen kemian suhteen. Olin kuitenkin päättänyt, että tänä lukuvuotena korjaan asian. Aloitin kemian opiskelun kesällä aivan alusta. Nyt olen edennyt orgaaniseen kemiaan saakka, joka on viime vuodelta aiheista tutuin. Vahva suositus solubiologian ja orgaanisen kemian opiskelulle yhdessä tai limittäin! Teen sitä juuri nyt, ja koen sen todella antoisaksi. Ylipäätään nautin opiskelussa kaikkein eniten siitä, kun eri aihealueiden ymmärrys ja osaaminen tukevat toisiaan.

Kemia tuntuu minusta jonkin verran nopeammin omaksuttavalta kuin fysiikka. Perusasioiden opiskelu on ollut melko jouhevaa nyt, kun sille on ollut riittävästi aikaa. Toki fysiikan opiskelusta on ainakin matemaattisten taitojen osalta ollut apua myös kemiassa.

Kemiassa huomaa mielestäni erityisen selkeästi, miten osaaminen rakentuu osaamisen päälle. Kun esimerkiksi ymmärtää atomien ulkoelektronikuoren rakenteen ja eri alkuaineiden elektronegatiivisuuden, oppii näkemään yhtälöistä todennäköiset reaktiot. Kuten myös biologiassa ja kemiassa, tykkään etsiä oppimiselle tukea arjesta tai töistä. Myös Lääkisvalmennuksen valmentajat harrastavat paljon havainnollistavia käytännön esimerkkejä.

Kemiaan liittyvän esimerkin voin kertoa omasta työstäni. Teho-osastolla saatamme hoitaa syvästi asidoottisia potilaita, joilla siis syystä tai toisesta veren pH on hapan. Olen oppinut, että silloin lääkkeet eivät toimi kunnolla. Miksi? Koska kemialliset reaktiot, joita lääkeaineilla halutaan saada aikaan, vaativat sopivat olosuhteet tapahtuakseen ja pH on yksi siihen vaikuttava tekijä. Liian hapan veren pH on siis epäsuotuisa ympäristö lääkeaineiden reaktioille.

On ollut mukavaa päästä panostamaan kemiaan. Nyt olen opiskellut perusasiat rauhassa, ja tämähän helpottaa syvemmälle etenemistä huomattavasti. Tällä kertaa ehdin myös hyvin opiskella kaikki kemian kurssit ennen toukokuuta. En voi olla varma, aukeaako lääkiksen ovet vielä ensi syksynä. Mutta olen varma että yksi tavoite jonka haluan saavuttaa, on viime vuotta merkittävästi parempi osaaminen pääsykokeen kemian tehtävissä! Täältä pääset muuten katsomaan, miten paljon kemian, fysiikan ja biologian eri kursseilla on ollut painoarvoa minkäkin vuoden pääsykokeessa.